Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

419 - Degree in Geography and Land Management

28302 - Geomorphology


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
28302 - Geomorphology
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
419 - Degree in Geography and Land Management
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
First semester
Subject type:
Basic Education
Module:
---

1. General information

Relief is considered as the dynamic scenario in which the relationships between the different elements and factors that make up the territory develop.

Specific goals are to know the fundamentals, concepts and methods for relief analysis.

Sustainable Development Goals (SDGs):6 (target 6.6), 12 (target 12.2), 13 (target 13.3), 15 (targets 15.1, 15.2, 15.3, 15.4, 15.5 and 15.9), 17: Partnerships to achieve objectives (targets 17.6 and 17.7)

The subject initiates the student in the general geographic knowledge that tries to lay the foundations of the different elements of the territory.

The knowledge of the relief is necessary to understand and approach the geographical relationships that are established in a specific territory and that are addressed in other subjects.

2. Learning results

The student, in order to pass this subject, must demonstrate the following results...  To interpret the relief as an element that is part of the territory, where other geographic facts, both physical and human, are permanently related. To emphasize the dynamic character of the relief, whose changes present different spatial and temporal scales. Explain the different factors - endogenous and exogenous - that condition the genesis and modeling of the terrestrial relief. Differentiate the basic stages of development of geomorphological science. Interpret the geological map and aerial images as a working tool for relief analysis.

3. Syllabus

Unit 1.- Geomorphology, the science of relief.

Unit 2.- Planet Earth and Geodynamics.

Unit 3.- Terrestrial materials.

Unit 4.- Deformations of the Earth's Crust

Unit 5.- Structural reliefs and tectonic devices

Unit 6.- Reliefs and lithological substratum

Unit 7.- Weathering.

Unit 8.- Morphogenetic processes on slopes.

Unit 9.- Morphogenetic processes in watercourses.

Unit 10.- Climatic Geomorphology.

Unit 11.- Glacial and periglacial modeling.

Unit 12.- Wind modeling in hot deserts

Unit 13.- Coastal modeling.

Environmental geomorphology

4. Academic activities

* Theoretical sessions, in the form of master classes in the classroom, where the contents of the program are developed, preceded by downloading of teaching material from moodle.

* Practical laboratory sessions.

* Field practices.

* Personal study.

* Evaluation tests.

5. Assessment system

I Call for Proposals

Global assessment test

- Completion of a learning questionnaire, similar to a conventional exam (60%). Criteria: correctness of content and written expression.

- Delivery of an individual report on the field work (20%). Criteria: correct presentation of the contents and graphic material.

- Delivery of a review of a Geomorphology manual (5%). Criteria: synthesis capacity and correctness of the contents.

- Delivery of a team commentary (2-4 people) of a geological map and aerial photograms (15%). Criteria: teamwork and tool handling skills

II Call for Proposals

Global assessment test

Identical to the first call.


Curso Académico: 2023/24

419 - Graduado en Geografía y Ordenación del Territorio

28302 - Geomorfología


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
28302 - Geomorfología
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
419 - Graduado en Geografía y Ordenación del Territorio
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Formación básica
Materia:
Materia básica de grado

1. Información básica de la asignatura

El relieve se plantea como el escenario dinámico en el que se desarrollan las relaciones entre los diferentes elementos y factores que conforman el territorio.
Objetivos específicos son conocer los fundamentos, conceptos y métodos para el análisis del relieve.
Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS):6 (meta 6.6), 12 (meta 12.2), 13 (meta 13.3), 15 (metas 15.1, 15.2, 15.3, 15.4, 15.5 y 15.9), 17: Alianzas para lograr los objetivos (metas 17.6 y 17.7)
La asignatura inicia al estudiante en el conocimiento geográfico general que trata de sentar las bases de los diferentes elementos del territorio.
El conocimiento del relieve es necesario para entender y abordar las relaciones geográficas que se establecen en un territorio concreto y que se abordan en otras asignaturas.

2. Resultados de aprendizaje

El estudiante, para superar esta asignatura, deberá demostrar los siguientes resultados... Interpretar el relieve como un elemento que forma parte del territorio, donde se citan otros hechos geográficos, tanto físicos como humanos, en permanente relación. Destacar el carácter dinámico del relieve, cuyos cambios presentan diferentes escalas espacio temporales. Explicar los diferentes factores -endógenos y exógenos- que condicionan la génesis y el modelado del relieve terrestre. Diferenciar las etapas básicas de desarrollo de la ciencia geomorfológica. Interpretar el mapa geológico y las imágenes aéreas como herramienta de trabajo para el análisis del relieve.

3. Programa de la asignatura

Tema 1.- La Geomorfología, ciencia del relieve.
Tema 2.- El planeta Tierra y la Geodinámica.
Tema 3.- Los materiales terrestres.
Tema 4.- Las deformaciones de la corteza terrestre
Tema 5.- Los relieves estructurales y dispositivo tectónico
Tema 6.- Los relieves y el sustrato litológico 
Tema 7.- La meteorización.
Tema 8.- Los procesos morfogenéticos en las laderas.
Tema 9.- Los procesos morfogenéticos en los cursos de agua.
Tema 10.- Geomorfología climática.
Tema 11.- El modelado glaciar y periglaciar.
Tema 12.- El modelado eólico en los desiertos cálidos
Tema 13.- El modelado litoral.
Tema 14.- Geomorfología ambiental

4. Actividades académicas

* Sesiones teóricas, a modo de clases magistrales en el aula, donde se desarrollan los contenidos del programa, precedido por la descarga desde moodle de material docente.
* Sesiones prácticas de laboratorio. 
* Prácticas de campo.
* Estudio personal. 
* Pruebas de evaluación. 

5. Sistema de evaluación

I Convocatoria
Prueba de evaluación global
• Realización de un cuestionario de aprendizaje, similar a un examen convencional (60%). Criterios: corrección de contenidos y expresión escrita.
• Entrega de un informe individual sobre el trabajo de campo (20%). Criterios: correcta presentación de los contenidos y material gráfico.
• Entrega de una recensión de un manual de Geomorfología (5%). Criterios: capacidad de síntesis y la corrección de los contenidos.
• Entrega de un comentario en equipo (2-4 personas) de un mapa geológico y de fotogramas aéreos (15%). Criterios: capacidad de trabajo en equipo y el manejo de herramientas

II Convocatoria
Prueba de evaluación global
Idéntica a la primera convocatoria.